Thursday, April 7, 2016

Proiect didactic limba și literatura română

PROIECT DE LECȚIE


Proiectul a fost corectat de profesorul coordonator al practicii didactice. Dozarea timpului rămâne stabilită în funcție de nivelul clasei și depinde și de cât se insistă cu recapitularea și explicațiile. Elevii mei au terminat cu 5 minute mai devreme. 

UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: COLEGIUL TEHNIC ION MINCU
PROPUNĂTOR: Andrei Mihaela-Andra
DATA: 14.12.2015
CLASA: a VIII-a B
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limbă și literatura română
TEMA LECŢIEI: Recapitulare-propoziția subordonată predicativă, subiectivă, atributivă
TIPUL LECŢIEI: Lecție de recapitulare și sistematizare

COMPETENȚE GENERALE: 1. Receptarea mesajului oral în diferite situații de comunicare
2. Utilizarea corectă și adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situații de comunicare monlogată și dialogată
3. Receptarea mesajului scris, din texte literare și nonliterare, în scopuri diverse
4. Utilizarea corectă și adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse.
COMPETENȚE SPECIFICE: 2.3 Utilizarea corectă a relațiilor sintactice în diferite texte
4.2 utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoștințelor de morfosintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de punctuație

OBIECTIVE OPERAŢIONALE: O1. Să-și amintească noțiunile referitoare la propozițiile subordonate învățate (subiectivă, predicativă și atributivă).
O2. Să recunoască predicatele și felul lor dintr-o frază specifice propozițiilor subordonate învățate
O2. Să identifice elementele introductive specifice propozițiilor subordonate învățate.
O3. Să delimiteze corect propozițiile din frazele date precizând felul acestora.
O4. Să construiască fraze cu diferite tipuri de propoziții subordonate învățate.

STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversația catehetică, conversația euristică, comunicarea, exemplificarea, demonstrația, exercițiul de construcție, analiza gramaticală, explicația

Mijloace: Tablă, caiet, fișă de lucru

Forme de organizare: colectiv, individual

EVALUARE: Evaluare orală, aprecieri verbale, chestionarea

SURSE: Crișan Alexandru, Sofia Dobra, Florentina Samihaian, Manual pentru clasa a VIII-a, Editura Humanitas Educational, 2015.

BIBLIOGRAFIE:

Metea Alexandru, Limba română actuală pentru elevi, studenți, învățători, profesori, Deva, Editura Emia, 2010.

Secvențele lecției:

1. Momentul introductiv. Salutul. Pregătirea materialelor de lucru, asigurarea climatului afectiv necesar desfășurării orei.

2.Verificarea temeiElevii citesc tema pe care au avut-o acasă. 
Strategii didactice
Conversația catehetică

3.Precizarea conținutului, a obiectivelor urmărite. Elevii citesc tema pe care au avut-o acasă. Elevilor li se va comunica titlul lecției Recapitularea propozițiilor subordonate (predicativă, subiectivă, atributivă). Se vor preciza obiectivele urmărit. Elevii vor deschide caietele și vor nota titlul.
Strategii didactice
Conversația catehetică

4.Recapitularea conținutului pe baza planului stabilitElevii iși vor reaminti împreuna cu profesorul de la clasă noțiunile teoretice despre propozițiile subordonate studiate până la momentul respectiv.
Subordonata predicativă: în frază corespunde unui nume predicativ, îndeplinind această funcție pe lângă un verb copulativ din propoziția regentă.
Elemente regente: (verbe copulative) a fi, a deveni, a părea, a însemna,  a rămâne,  a ajunge, a se face.
Elemente introductive: conjuncții și locuțiuni conjuncționale subordonatoare (că, să, ca..să, după cum), pronume relative (cine, ce, care, ceea ce, cât), adverbe relative (cum, când, unde)
Subordonata subiectivă: constituie în frază o realizare propozițională a subiectului.
Elementul regent: verb predicativ, verbe și construcții impersonale, adverbe și locuțiuni adverbiale predicative.
Elemente introductive: pronume relative (cine, pe care, cui, care), pronume nehotărâte (oricine, oricui), conjuncții subordonatoare (că, să, ca..să, dacă, de), adverbe relative (unde, cât, cum, când)
Subordonata atributivă: constituie în frază o realizare propozițională a atributului.
Cuvântul determinat din propoziția regentă: substantiv, un pronume, un numeral cu valoare substantivală.
Elemente introductive: pronume relative, conjuncții subordonatoare, pronume nehotarâte.
   
Strategii didactice: 
Conversația euristică
Comunicarea
Explicația
Exemplificarea
Demonstrația

5. Exerciții aplicative pe baza materialului recapitulatProfesorul va scrie pe tablă pe rând câte un text și elevii vor copia pe caiete (anexa 1) Elevilor li se va cere să sublinieze predicatele, să indice felul acestora; să încercuiască elementele de legătură și să delimiteze propozițiile indicând felul acestora.
După analizarea frazelor, elevii vor primi o fișă de lucru (anexa 2) pe care o vor rezolva în mod individual. După rezolvarea sarcinii de lucru elevii vor citi cateva exemple pentru fiecare cerință. 

Strategii didactice:
Exercițiul
Analiza gramaticală

6. Feedback privind modul de realizare a sarcinilor propuseSe vor aprecia oral răspunsurile elevilor, atât pe parcursul orei cât și la finalul activității. 

Strategii didactice:
Explicația


ANEXA 1
        Subliniați predicatele din frazele de mai jos și indicați felul acestora; încercuiți elementele de relație, despărțiți frazele în propoziții și indicați felul acestora.

        ,,Se pare cum că alte valuri
          Cobor mereu pe-acelaşi vad,
          Se pare cum că-i altă toamnă,
          Ci-n veci aceleaşi frunze cad.”
                                                (M. Eminescu, Cu mâne zilele-ţi adaogi…)

        ,, La răspântia căilor singuratice, unde  călătorul e minune şi glasul omului, poveste, în faţa unei cruci de iatagane ruginite stă coliba Şuierenilor.”
                                                                  ( B. Șt. Delavrancea,  Şuier)

          ,, Să duci electricitatea la ţară înseamnă să creezi în jurul milioanelor de oameni o zonă puternică ce îi va proteja.
                                                               ( Geo Bogza, Porţile măreţiei )




ANEXA 2
1. Alcătuiți o frază în care să existe o propoziție subordonată subiectivă având ca element introductiv un pronume relativ în nominativ.
2. Alcătuiți o frază în care să existe o propoziție subordonată predicativă având ca regent verbul „a ajunge”.
3. Alcătuiți o frază în care să existe o propoziție subordonată atributivă având ca regent un substantiv.



















No comments:

Post a Comment