Thursday, April 7, 2016

Proiect de lecție

PROIECT DE LECȚIE



O nouă lecție la sintaxă, clasa a VIII-a. Proiectul a fost apreciat atât de tutore cât și de coordonatorul practicii. Ne-am încadrat perfect în timp, atât pentru corectarea temei cât și pentru parcurgerea exercițiilor recapitulative.

UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Colegiul Tehnic Ion Mincu
PROPUNĂTOR: Andrei Andra-Mihaela
DATA: 16.12.2015
CLASA: a VIII-a B
ARIA CURRICULARĂ: Limbă și comunicare
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Limba și literatura română
TEMA LECŢIEI: Recapitulare- propoziția subordonata predicativă, subiectivă, atributivă
TIPUL LECŢIEI: Lecție de recapitulare și sistematizare

COMPETENȚE GENERALE: 1. Receptarea mesajului oral în diferite situații de comunicare
2. Utilizarea corectă și adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situații de comunicare monlogată și dialogată
3. Receptarea mesajului scris, din texte literare și nonliterare, în scopuri diverse
4. Utilizarea corectă și adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse.
COMPETENȚE SPECIFICE: 2.3 Utilizarea corectă a relațiilor sintactice în diferite texte
4.2 utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoștințelor de morfosintaxă, folosind adecvat semnele ortografice și de punctuație

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1. Să recunoască predicatele și felul lor dintr-o frază
O2. Să identifice elementele introductive din propozițiile subordonate învățate
O3. Să delimiteze corect propozițiile din frazele date precizând felul acestora
O4. Să construiască fraze cu propozițiile subordonate învățate


STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversația euristică, explicația, exercițiul de identificare a frazei


Mijloace: Tabla, caietul


Forme de organizare: Colectiv, individual


EVALUARE: Chestionarea orală, aprecieri verbale

BIBLIOGRAFIE: Metea, Alexandru, Limba română actuală pentru elevi, studenți, învățători, profesori, Deva, Editura Emia, 2010.

Soare, Hadrian. Soare, Gherghe, Limba și literatura română, clasele V-VIII, Pitești, Editura Carminis, 2005.

SECVENȚELE LECȚIEI:

1.Momentul introductiv. Salutul. Pregătirea materialelor de lucru, asigurarea climatului afectiv necesar desfășurării orei

2.Verificarea temei. Elevii citesc tema pe care au avut-o acasă, se verifică împreună cu profesorul. Se fac aprecieri verbale.

Strategii didactice:
Conversația catihetică

3.Precizarea conținutului, a obiectivelor urmărite. Elevilor li se va comunica titlul lecției Recapitularea propozițiilor subordonate (predicativă, subiectivă, atributivă). Se vor preciza obiectivele urmărite. Elevii vor deschide caietele și vor nota titlul.

Strategii didactice:
Comunicarea


4.Exerciții aplicative pe baza materialului recapitulat. Se va scrie pe tabla câte un text. Elevilor li se va cere să sublinieze predicatele, să indice felul acestora; să încercuiască elementele de relație și să delimiteze corect propozițiile precizând felul lor. Se vor aprecia oral răspunsurile elevilor.

Elevilor li se va cere să construiască o frază în care să existe o propoziție subordonată subiectivă care să aibă ca element regent un verb impersonal; o subordonată predicativă având ca element regent verbul a părea, o subordonată atributivă având ca element regent un pronume. Profesorul apreciază oral răspunsurile elevilor. 

Strategii didactice:
Explicația
Exercițiul de identificare
Exercițiul de construcție
Explicația


5.Feedback privind modul de  realizare a sarcinilor propuse.Se vor aprecia oral răspunsurile elevilor.

Strategii didactice:
Explicația

6.Enunțarea și  explicarea  temei. Elevii primesc sarcină de lucru pentru acasă.

Strategii didactice:
Explicația

ANEXA 1

TEXT 1

„E adevărat că drumurile sunt impractiabile, că lipsesc alimentele, că e greu să obții victorii cu o mână de oameni în mare parte neinstruiți, pe care trebuie să-i porți zi de zi în marșuri forțate.”

(M. Neagoe, Napoleon)


TEXT 2

„E de  mirare cum a putut stărui acolo acest adăpost șubred în care a sălășluit în trecătorea viață un fiu genial oamenilor de munte.”
(M. Sadoveanu)

TEXT 3

„Femeilor le-a plăcut să-și împodobească mai întâi casa, pictând în jurul ferestrelor orientate spre miazăzi chenare care înveselesc lumina. Apoi, le-a plăcut să împodobească și ele, cu lungi marame de borangic, cu cămăși și fote înflorate, ce dovedesc că au știut să privească atent cerul, și aripile fluturilor, și toate florile câmpului.”
(G. Bogza)

TEXT 4

„Repeta câteva ori d-a rândul unul din acele cântece al căror ritm iute și chiar glumeț pare că se îngână cu vibrațiunile melancolice și prelungite ale instrumentului ce le produce.”
(Al. Odobescu)


No comments:

Post a Comment